اپلیکیشن بیان ماندگار را دانلود و نصب کنید
آموزش آداب معاشرت نوجوانان

فن بیان نوجوانان و آداب معاشرت نوجوانان در ارتباطات روزمره

فهرست مطالب

فن بیان در کودکان و نوجوانان – آداب معاشرت نوجوانان در ارتباطات روزمره

چرا فن بیان کودکان و نوجوانان مهم است ؟ چرا فرزند شما نمی تواند در جمع های مختلف بخوبی صحبت کند؟ قطعا زمان های زیادی را به تفکر در مورد این موضوع پرداخته اید که چرا فرزند شما نمی تواند در جمع های مختلف بخوبی صحبت کند؟ چرا در مواجه با افراد بزرگسال، خود را مخفی می کند و جواب سوالات دیگران را به آرامی می دهد یا اصلا جوابی نمی دهد! چرا بسیاری از کودکان در هنگام صحبت با دیگر افراد هم سن خود، به خشونت متوسل می شوند؟ چرا نمی توانند حرف دل خود را به خوبی بزنند؟ حتی گاهی هم پیش می آید که (البته این مواقع زیاد هستند) حرف دل خود را با شما بیان نمی کنند و سکوت پیشه می کنند! برای پاسخ به تمام این سوالات و حل این مشکل برای همیشه تا پایان همراه ما باشید. با آموزش فن بیان کودکان و نوجوانان، می توانیم قهرمانانی برای آینده تربیت کنیم. در این مقاله تمریناتی را بیان می کنیم که می تواند سبب تقویت فن بیان کودکان و نوجوانان شود و قطعا با انجام این تمرینات می توانید فن بیان آنها را ارتقاء دهید. اهمیت تقویت فن بیان و مهارت سخنوری نوجوانان آنچنان بالا می باشد که از نان شب هم واجب تر است ! قطعا تقویت فن بیان کودکان و نوجوانان، یک مهارت ضروری برای دست یابی به موفقیت می باشد.

 

فن بیان در کودکان و نوجوانان

فن بیان کودکان تان برایتان مهم است؟

قطعا دوست دارید که فرزند دلبند شما، بتواند بخوبی ارتباط برقرار کرده و در مقابل افراد دیگر، به خوبی صحبت کند و محترم باشد. قطعا دوست دارید که فرزند دلبند شما در پشت تلفن هم جذاب صحبت کند و به دیگران احترام بگذارد. چگونه می توانیم فرزندانی قهرمان داشته باشیم که در مواجهه با مشکلات،‌ مقاوم باشند و ارتباطات خوبی برقرار کنند؟ چگونه می توانیم فرزندانی داشته باشیم که در ارتباط با دیگران بخوبی صحبت کنند و ارتباطات خوبی برقرار کنند؟ چگونه می توانیم فرزندانی داشته باشیم که هنگامی که به سن ما رسیدند براحتی و بدون خشونت از حق خود دفاع کنند و ارتباطات خوبی برقرار کنند؟ چگونه فرندانی داشته باشیم که در بزرگسالی، الهام بخش زندگی دیگران باشند و در مواقع  مشکلات همانند یک قهرمان با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و تکیه گاه دیگران هم باشند؟   آموزش فن بیان به کودکان

 

چگونه فرزندانی قهرمان داشته باشیم؟

می دانم که بسیاری از والدین گرامی دوست دارند که فرزند آنها در موقعیت های مختلف، برتر از سایرین باشند! می دانم که بسیاری از والدین گرامی دوست دارند که فرزند دلبند آن ها واقعا بتواند در مسیر موفقیت قرار گیرید و برای خود فرد موثری باشد. می دانم که بسیاری از والدین گرامی دوست دارند که فرزند عزیز آن ها همیشه شاد باشد و این حس خوب را به شما هم منتقل نماید. و اینکه واقعا می دانم شما پدر و مادر گرامی که این متن را مطالعه می کنید دوست دارید که فرزند شما بتواند با اعتماد به نفس زیاد و مسولیت بالا، کارهای بزرگی را انجام دهد که دنیای اطراف خود را تغییر دهد! و این را خوب درک کرده ام که دوست دارید فرزند تان، شما و موقعیت و زندگی تان را بخوبی درک کند و همیشه نیمه پر لیوان زندگی شما و خودش را نگاه کند و به آن افتخار کند. اگر اینگونه هستید و با مطالبی که در بالا بیان شد، ارتباط نزدیگی برقرار می کنید و دوست دارید که فرزند شما در زندگی خود فردی موثر و اثربخش باشد و بتواند افتخاری برای شما باشد، به شما تبریک می گویم! تبریک بابت اینکه برای رشد و پیشرفت خود و خانواده خود ارزش قائل هستید و این مقاله را مطالعه می کنید.

برایان تریسی یکی از بزرگترین سخنرانان حال حاضر دنیا، سخنی  جذاب و قابل تامل دارد:

تنها ۱۰ درصد مردم هر کشوری برای آموزش و رشد و پیشرفت خود ارزش قائل هستند و موفقان آن جامعه هم از همان ۱۰ درصد هستند! واقعا به شما پدر و مادر گرامی که این مقاله را مطالعه می کنید تبریک می گویم و می دانم که قطعا با مطالعه این مقاله و اجرای تکنیک هایی که در این مجموعه مقالات بیان می شود می توانید فرزندانی اثربخش و موثر برای جامعه تربیت کنید و پدر و مادر یک قهرمان واقعی باشد،‌ قهرمان سخنرانی!   برایان ترسی و موفقیت   شما باید بتوانید این تمرینات را خودتان هم انجام دهید تا بتوانید از فرزند دلبند خود هم این تمرینات را درخواست کنید. فرزند شما بدور از اینکه چه شغلی را می خواهد در آینده داشته باشد باید بتواند مهارت های ارتباطی و کلامی را بیاموزد. اولین قدم این است که اطرافیان فرزند شما در زمینه فن بیان و مهارت سخنوری اطلاعات خوبی بدست آورند و به اهمیت فن بیان کودکان پی ببرند. به همین دلیل شرکت در دوره رایگان را به شما پیشنهاد می دهیم:

پکیج آموزشی رایگان فن بیان و سخنرانی – گام های موفقیت در سخنوری

پکیج آموزشی رایگان فن بیان و سخنرانی

 

دوست دارم یک واقعیتی را که در جامعه ما وجود دارد را بیان کنم :

این یک واقعیت دردناک است که گفتن آن می تواند کمک کند که لا اقل فرزندانی هوشمند داشته باشیم تا دکتر و مهندس .. تیک آبی مهم نیست که فرزند شما می خواهد مهندس شود یا دکتر تیک آبی مهم نیست که فرزند شما رتبه خوب کنکور را بدست می آورد یا نه تیک آبی مهم نیست که فرزند شما چه رشته ای را می خواهد بخواند تیک آبی مهم و مهم این است که فرزند شما برای موفقیت در دنیای کنونی باید بتواند خوب صحبت کند و ارتباط برقرار کند. چه در این کشور چه در کشوری دورتر از این اینجا! فرزند شما باید بتواند ارتباط برقرار کند وگرنه در هر شغل و جایگاه و هر کشوری تبدیل به یک ماشینی خواهد شد که در راستای خواسته های دیگران حرکت می کند، نه در راستای خواسته ها ی خود! فزرند شما اگر نتواند منظور و مفهوم خود را برساند قطعا نمی تواند در جایگاه خود موفق باشد و حس خوبی از زندگی بخواهد داشت. قطعا اگر نتواند خوب ارتباط برقرار کند و نتواند صحبت کند نمی تواند زندگی خوبی را با همسر آینده خود و فرزندان خود داشته باشد!

پدر و مادر گرامی!

دوست گرامی و پدر و مادر بزرگوار، واقعا این موضوع را بخوبی درک کردم که اگر نتوانید محیط و شرایطی را برای فرزند خود ایجاد کنید که نتواند خوب صحبت کند و ارتباط برقرار کند قطعا در آینده ای نه چندان دور به شدت پشیمان خواهید شد! من دوست دارم که فرزندان این کشور، کشوری که در آن زندگی می کنم، فرزندانی قدرتمند و اثر بخش برای کشورم و دنیا باشند. فرزندانی باشند که فردا مدیرانی قدرتمند و اثر بخش شوند. در کشور ی که قرار است فردا برای من تصمیم بگیرند ! دوست دارم بخوبی تصمیم بگیرند، دوست دارم دلسوز مردمان دیگر باشند، دوست دارم صحبت های خود را از صمیم قلب و با صداقت بیان کنند، دوست دارم کشوری قدرتمند با مدیرانی قدرتمند داشته باشم که هم اکنون، فرزندان شما دوست بزرگوار هستند. خواهش می کنم این موضوع را جدی بگیرید و در راستای آموزش فرزند دلبند خود تمام تلاش خود را بکار گیرید و به سمت جلو حرکت کنید. خشونت کودکان

 

فن بیان کودکان یعنی همه چیز

زندگی پس از آموختن و بگارگیری مهارت سخنوری و فن بیان قطعا یک زندگی زیبا و متفاوتی است که می تواند تمام دنیای شما و اطرافیان شما را تغییر دهد! فرزندان شما هر چقدر هم در موارد دیگر اطلاعات و مهارت داشته باشند ولی نتوانند آن را ارائه دهند قطعا نادیده گرفته خواهند شود! و اگر نادیده گرفته شوند قطعا سرخورده شده و دچار ناراحتی و افسردگی و فرار از جمع می شوند! بهتر ین معلم ها و مهندس ها و دکترها در صورتی که نتوانند توانایی و قابلتی ها ی خود را ارائه دهند شک نداشته باشید که نادیده گرفته خواهد و نمی توانند حس خوبی از زندگی را برای خود بدست آوردند. یادگیری مهارت سخنوری و فن بیان برای تمام افراد جامعه ما حتی بسیاری جاها از نان شب هم واحب تر است ! مهارت سخنوری و فن بیان، مهارتی است که قابل یادگیری است و اصلا اینگونه نیست که ذاتی باشد و فقط عده ای خاصی آن را داشته باشند و بقیه از این موهبت برخوردار نباشند!

فن بیان: 

یعنی توانایی اینکه فرزند شما خوب صحبت کند.

فرزند شما باید بتواند بخوبی و بدون استرس در مقابل جمع صحبت کند.


 

تمریناتی برای تقویت مهارت فن بیان کودکان

۱- تمرین ۳ تایی!

در این تمرین فن بیان در کودکان، شما سه کلمه را برای فرزند خود می نویسید و از او می خواهید که در مورد این سه کلمه حدود سه دقیقه صحبت کند. به او ۵ دقیقه فرصت دهید تا در مورد این سه کلمه فکر کند و یک داستان، خاطره و یا یک صحبت در مورد شباهت های این سه کلمه بیان کند. از او بخواهید که در مرحله اول، صحبت خود را روی کاغذ بنویسد که این امر کمک بسیاری به تقویت مهارت کلامی او خواهد کرد. مثلا در مورد سه کلمه : توپ، دیوار، لامپ هراز چند گاهی این تمرین را با عنوان یک بازی با کودک دلبندتان انجام دهید. قطعا بعد از تکرار و ممارست در این تمرین، در روزهای بعد پیشرفت و مهارت خوب فرزندتان رو نسبت به روز اول متوجه خواهید شد.

۲- تمرین به کمک رادیو

یکی از موج های رادیو را انتخاب کنید به صحبت های گوینده توجه کنید و بعد از ۲ دقیقه رادیو را قطع کنید، حالا از فرزند خود بخواهید که صحبت های گوینده را ادامه دهد. در مراحل اولیه شما باید بتوانید به فرزند خود کمک کنید که صحبت در مورد چه چیزی بود و اینکه صحبت های بعدی چه چیزی می تواند باشد. این تمرین شاید به ظاهر تمرین سختی باشد ولی اگر به مرور با فرزند خود این تمرین را انجام دهید، می توانید براحتی بعد از گذشت زمانی مشخص، هوش کلامی او را به شدت تقویت کنید. این تمرین فن بیان در کودکان کمک می کند علاوه بر اینکه به صحبت های دیگران خوب گوش دهد و توجه به صحبت های دیگران داشته باشد و مهارت گوش دادن موثر خود را افزایش دهد، کمک میکند تا در صحبت های خود حرف کم نیاورد.   فن بیان کودکان و نوجوانان

 

۳- تمرین تلفن بازی برای افزایش مهارت فن بیان در کودکان

در این تمرین خود شما نقش مهمی را ایفا می کنید. با یکی از اقوام خود تماس بگیرید و احوال پرسی کنید و بعد گوشی تلفن را به فرزند خود بدهید تا او هم با فرد مورد نظر صحبت کند. می توانید هر روز این کار را انجام دهید و به مدت ۱ دقیقه از فرزند خود بخواهید که این کار را انجام دهد. در این تمرین فن بیان در کودکان، باید همراه فرزند خود باشید و او را در گفتار و کلمات یاری دهید. همراهی شما در افزایش مهارت سخنوری و فن بیان در کودکان و نوجوانان، بسیار موثر خواهد بود. این کار سبب می شود علاوه برا افزایش آداب معاشرت و نحوه احوال پرسی، مهارت کلامی و فن بیان در کودکان هم افزایش یابد.

۴- تمرین داستان گویی به شیوه پاس کاری

در این تمرین فن بیان در کودکان، باید حداقل ۳ نفر در کنار هم باشند تا این تمرین حس و حال خوبی را به همه افراد شرکت کننده بدهد. مثلا شما، همسرتان و فرزندتان. این تمرین را با یک توپ کوچک انجام دهید تا هیجان بیشتر شود! شما یک داستان را شروع می کنید که میتواند در مورد رفتن به پارک یا باغ وحش باشد. اینجا از یک داستان فرضی استفاده کنید. داستان را شروع کنید و کمی که داستان را بیان کردید توپ را به سمت فرزند خود بیندازید  تا او ادامه دهد ( البته قبل بازی بیان کنید که با پرتاب توپ باید داستان ادامه یابد). باید داستان را به همان ترتیب ادامه دهد و موضوع را تغییر هم ندهد. اگر نتوانست یا موضوع را تغییر داد به او کمک کنید تا روند درست داستان را  طی کند. بعد از گذشت مدت کوتاهی از او بخواهید که توپ را به سمت فرد دیگری پرتاب کند تا داستان را ادامه دهد. این  بازی سبب افزایش هیجان افراد شرکت کننده خواهد شد و مغز آنها بسیار ورزیده خواهد شد و سبب افزایش مهارت های کلامی آنها خواهد شد.   فن بیان کودکان و نوجوانان   این تمرینات بسیار به افزایش هوش کلامی و فن بیان کودکان دلنبدتان کمک خواهد کرد و همچنین به او کمک می کند تا از تمام کلماتی که بلد هست استفاده کند و در ارتباطات کلامی خود حرف کم نیاورد. اما این که کلمات مناسب را در جای مناسب استفاده کند و قدرت کلام و تن صدایش خوب باشد، به مبحث مهارت کلامی بر می گردد که در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد. تمرینات فن بیان کودکان می تواند سبب توانمند شدن و اثرگذارتر شدن فرزند دلبند شما شود. این تمرینات را جدی بگیرید. البته اگر موفقیت فرزندتان برای شما مهم است!

۵- صحبت کردن در مورد یک تصویر :

تصویری از طبیعت یا یک وسیله یا حتی یک حادثه را می توانید به فرزند خود نشان دهید و به او بگویید که در مورد آن حدود ۲ تا  ۳ دقیقه صحبت نماید. این تصویر را می توانید به کمک موبایل یا کامپیوتر یا کارت های تصویری و پوستر به او نشان دهید. به او بگویید که به مدت حدود ۳۰ ثانیه به آن تصویر نگاه کند و هر چیزی را که درباره آن تصویر به ذهنش می آید، حتی خاطرات و داستان های مرتبط را بیان کند. این تمرین به تقویت فن بیان کودکان و هوش کلامی و قدرت سخنوری فرزند شما بسیار کمک می کند. می توانید در کنار انجام این تمرین، همزمان صدای او را ضبط کنید ( حتی بدون اینکه خود او متوجه شود) و بعد برای او پخش کنید تا با صدای خود هم آشنا شود و بشنود و صدای فرزند شما برای خودش آشنا و عادی شود. این یک امر واضح است که بسیاری از افراد از صدای خود حس خوبی ندارند و وقتی صدای خود را می شنوند تعجب می کنند و نمی خواهند که به صدای خود گوش دهند!  

فن بیان کودک و نوجوان

چرا که صدایی که ما هنگام صحبت کردن خود می شنویم، صدایی است که در فضای دهان و سر ما می پیچید و بعد ما می شنویم اما دیگران مستقیما آن را از دهان ما می شنوند! صدای فرزند ما باید برای خودش عادی شود و از صدای خودش خوشش بیاید وحس خوبی نسبت به صدای خود داشته باشد تا عزت نفسش و بدنبال آن اعتماد به نفسش بیشتر شود.

۶- صحبت در مورد یک کارتون

یک کارتون کوتاه را برای فرزند خود پخش کنید و از او بخواهید که در مورد آن صحبت کند. در این مرحله می توانید از او درخواست کنید که فقط کارتون و اتفاقات آن را توضیح دهد. ازکارتون های موجود در سایت آپارات هم می توانید استفاده کنید و برای فرزند خود پخش کنید. حتی بعد از نگاه کردن به یک کارتون از تلویزیون هم می توانید از او درخواست کنید که در مورد کارتون صحبت کند. مرحله بعد در این تمرین این است که کارتون و شخصیت های آن را مورد بررسی و نقد قرار دهیم. ابتدا در مورد کارتون از او بخواهید که دوست داشت که روند کارتون چگونه پیش می رفت ؟ چه اتفاقاتی بهتر بود در این کارتون رخ می داد که کارتون جذاب تر می شود ؟ اگر خودش این کارتون را ساخته بود، داستان چطور پیش می رفت ؟ ( البته با توجه به سن و سال فرزند خود باید یک سوال مناسب با همین محتواهایی که بیان شد، انتخاب کنید و از او بپرسید) در مورد شخصیت های کارتون هم از او بپرسید. دوست داشت فلان شخصیت داستان چگونه صحبت می کرد؟ چه کاری بهتر بود که انجام می داد؟ چگونه با دیگران صحبت یا برخورد می کرد، خوب بود؟ هنگامی که این تمرین را انجام می دهید بسیار به فرزند خود کمک می کنید تا تمام تلاش ذهنی خود را بکار گیرد و کلماتی را که می داند بخوبی در کنار هم قرار دهد. این تمرین به افزایش هوش کلامی و اجتماعی فرزند شما بسیار کمک خواهد کرد.

۷- تمرین تند صحبت کردن در مورد یک چیز :

این یکی از بهترین تمرینات برای تقویت فن بیان کودکان و هوش کلامی فرزند شما می باشد. در این تمرین باید یک شیء یا وسیله ای که اطراف شما وجود دارد را انتخاب کنید و در مورد آن بصورت خیلی سریع و تند و تند صحبت کند! این تمرین را برای فرزندتان با ۱ تا ۳ وسیله شروع کنید. ۱ تا ۳ وسیله اطراف خود را نام ببرید و از او بخواهید که تند تند به مدت حدود ۱ دقیقه در مورد آن وسیله صحبت کند! مثلا در مورد قالی ، پشتی، جارو، توپ و … در این تمرین جملاتی که بیان می شود باید شامل وسیله مورد نظر باشد و اسم وسیله در تمام جملات بیاید! هر چیزی را که به ذهنش می آید باید بیان کند بدون توقف ! حتی شده دوباره برگردد و همان جملات اولیه را تکرار کند.  

فن بیان کودک و نوجوان

این تمرین کمک می کند که مغز کودک شما بخوبی تقویت شود و در صحبت با دیگران هیچگاه کلمه کم نیاورد! این تمرین کمک میکند که اگر گاهی در حین صحبت کردن کلمه ای را کم آوردیم، کلمه ای دیگر بجای آن جایگزین شود و براحتی صحبت های خود را بدون فراموشی ادامه دهیم. این تمرینات برای شما پدر و مادر گرامی هم می تواند اثر بخش و موثر باشد و هم به افزایش مهارت سخنوری شما بسیار کمک کند و در این راه هم  بخوبی همراه فرزند خود باشید. آموزش و تقویت فن بیان کودکان و نوجوانان را واقعا جدی بگیرید!  

۸- مترادف یابی

یکی از تمرینات افزایش مهارت کلامی، مترادف یابی است ! یک کلمه را انتخاب کنید ( یا حتی به عهده خود او بگذارید) و از فرزند خود بخواهید که در مورد مترادف های آن کلمه هر آنچه می تواند بنویسد. این تمرین کمک می کند که در صحبت های خود و ارتباطات کلامی، بتواند کلمه مناسب را در جای مناسب خود بیان کند و یک بیان جذاب را ارائه نماید.

فن بیان کودک و نوجوان

 

۹- ضبط صدا، بررسی و تحلیل کلمات بیان شده

تمرین دیگری که به افزایش مهارت کلامی فرزند شما کمک می کند این است که از فرزند خود بخواهید که در مورد یک موضوع یا داستان یا خاطره صحبت کند و همزمان صحبت او را ضبط کنید. بعد از ضبط،به صحبت های ضبط شده گوش دهید و با هم بررسی کنید که چه کلماتی را زیاد تکرار می کند و چه کلماتی را بهتر است تغییر دهد. آن کلمات را پیدا کنید و مترادف آنها را بنویسید و از او بخواهید که در صحبت بعدی خود از این مترادف ها استفاده کند. مثلا بجای مفید می تواندم موثر و اثربخش استفاده کند … یا بجای کلماتی مثل واژه می تواند از لغت یا کلمه یا  … استفاده کند سایت واژه یاب را هم می توانید در کنار خود داشته باشید و از آن استفاده کنید Vajehyab.ir  

این مقاله را حتما مشاهده بفرمائید
لیست موضوع سخنرانی - بهترین موضوعات سخنرانی و کنفرانس

۱۰- تمرین تیز حسی

از فرزند خود بخواهید به صحبت های یک فردی که خوب صحبت می کند توجه کند. این فرد می تواند در تلویزیون یا رادیو صحبت می کند یا یک کلیپی باشد که در موبایل پخش می شود. از او بخواهید به دقت به صحبت های فرد مورد نظر گوش دهد و کلمات و جملات و حتی تکه کلام های جالب او را یادداشت کند و در صحبت های خود استفاده کند.  

۱۱- اضافات کلامی

گاهی برای ما حتما پیش آمده که در حال صحبت کردن هستیم و یک کلمه ای را کم می آوریم و بعد از یکسری اصطلاحات متداول استفاده می کنیم مانند به اصطلاح ، مثلا ، خدمت آقای خودم عارضم که … یا اِ اِ اِ  مممم  و .. در این حالت ما در حال وقت خریدن و فکر کردن برای پر کردن جای خالی میان جملات خود هستیم تا کلمه و جمله مناسب را پیدا کنیم. در این هنگام باید چکاری را انجام داد ؟ بهترین کار سکوت است که سکوت پیشه کنید!  

فن بیان کودک و نوجوان

  سکوت در حد ۱ تا ۳ ثانیه که می تواند خیلی به ما کمک کند تا کلمه مورد نظر را به یاد آوریم و توجه دیگران را به خود و کلام خود جلب کنیم.  

برای کودک خود چکار کنیم ؟

از او بخواهید در صورتی که کلمه ای را کم آورد سکوت پیشه کند و به مدت کوتاهی به کلمه ای که می خواهد بگوید فکر کند و بعد صحبت های خود را ادامه دهد. یک کاری دیگری هم می توان انجام داد! از او بخواهید که موقع صحبت کردن با شما ( در حین تمرین صحبت در جمع) یک کش پول به دور دست خود بیندازد و هنگامی که جا پرکن ها را گفت به او اشاره ای کنید و کش را بکشد و به دستش بخورد! این کار و درد حاصل از آن سبب می شود که کودک شما، به مرور زمان بیاموزد که از جا پرکن ها استفاده نکند چرا که سبب می شود درد کش ر ا متحمل شود!     پوستر در این دوره آموزشی ، مهارت سخنوری و فن بیان و اعتماد به نفس نوجوانان نو و صحبت کردن در جمع آموزش داده می شود. این تمرینات بگونه ای می باشد که بیشتر حالت بازی و سرگرمی به خود می گیرند.


 

فرزندان درونگرا و برونگرا

بعضی از بچه ها درونگرا و بعضی برونگرا هستند. اینها شخصیت فرزند شماست و بدین معنی نیست که اگر درونگرا است فردی است که اعتماد به نفس ندارد و نمی تواند کاره ای شود! درونگراها دوست دارند در تنهایی باشند و نقاشی بکشند و با خود بازی کنند و بنویسند و …. برونگراها هم دوست دارند که در جمع باشند بازیهای  گروهی به تعداد زیاد را دوست دارند و … نباید به این تفکر که بازی در جمع های بزرگ می تواند اعتماد به نفس فرزند شما را زیاد کند، فرزند درونگرای خود را مجبور کنید که به بازی با بچه هایی برود که دوست ندارد با آنها در آن لحظه بازی کند. یا فرزند برونگرای خود را از بازی با دوستان خود منع کنید و او را در خانه نگهدارید.

خصوصیات بچه ها را باید متوجه شد و پذیرفت که هر کدام خصوصیات و توانمندی های خاص خود را دارند.

باید بدانیم که دنیا هر روز متحول تر می شود و باید هوشمندانه با فرزندان خود رفتار کنیم و صحبت کنیم. روزی بالاخره جای ما با آنها تغییر خواهد کرد و اگر فرزندانی با اعتماد به نفس پرورش داده باشیم، می توانند در آینده هم کارهای بزرگی انجام دهند و بخوبی حواسشان به شما و زندگی شما و خودشان باشد.  

فرزندانی با اعتماد به نفس پرورش دهید و این بزرگترین و با ارزش ترین کار دنیاست که می توانید انجام دهید.

داستان واقعی علیرضا

علیرضا یکی از دوستان زمان بچگی من بود. علارغم اینکه در نقاشی و خطاطی و هنرهای مختلفی زبانزد بود و همه اطرافیان و بچه های مدرسه دوست داشتند مثل او باشند، اما بدلیل اینکه والدین او رفتار مناسبی با او در ارتباطات نداشتند، حس اعتماد به نفس خوبی نداشت. والدین او چندان به مهارت های هنری او اهمیت خاصی نمی دادند و بیشتر تمرکزشان بر این بود که او در درس های دیگر قوی شود و مهندس شود. با وجود تمام توانائی های او در هنر، او سال ها بعد در دانشگاه قبول نشد و بعد از سربازی هم نتوانست از مهارت هنری خود به نفع خود و خانواده خود بهره بگیرد. اگر والدین او به هنر او اهمیت قائل بودند و  او را تشویق می کردند و حس اعتماد به نفس او را افزایش می دادند قطعا می توانست از هنر خود در راستای درآمدزایی برای خانواده خود استفاده کند اما هم اکنون در جایی بعنوان نگهبان ساده مشغول است و از توانائی های خود به هیچ عنوان استفاده نکرد!  

اعتماد به نفس نوجوانان

 


راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس و فن بیان کودکان و نوجوانان

۱-    تشویق کردن

با تشویق کودکان خود حتی برای کارهای کوچک، سبب می شویم تا حس خوبی نسبت به خود و کارهای خود داشته باشند و حس مسولیت پذیری خود را افزایش دهند و در کارهای مختلف، داوطلب باشند. تشویق، مغذی ترین ماده برای روح و روان انسان است و سبب می شود که کارهای خوب بخوبی در روح انسان ماندگار شود و بصورتعادت در بیاید. در کوچکترین کارها هم فرزندان خود را تشویق نمایید تا حس خوبی نسبت به خود بدست بیاورند و اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.

به قول و قراراهایی که با فرزند خود می گذارید احترام قائل شوید و عمل کنید تا حس ارزشمندی را به او هدیه دهید.

 

۲-   نام بردن خوب فرزندان

هنگامی که در ابتدای نام فرزند خود، آقا یا خانم استفاده می کنیم سبب می شود تا حس خوبی نسبت به خود داشته باشند و خود را مانند بزرگترها ارزشمند بدانند.  

۳-  قوانین و باورها

هنگامی که فرزندان ما برای کارهای خود قوانین خاصی را بدانند و یکسری باورهای خوبی داشته باشند که راهنمای آنها در انجام کارها و تصمیمات روزمره باشد، می توانند با حس اعتماد به نفس بالایی با مشکلات روبرو شوند. به فرزندان خود قوانین زندگی و ارتباطات را یاد دهید و بیاموزید که با دیگران چگونه ارتباط برقرار نمایند و صحبت نمایند تا بتوانند بخوبی از عهده هر کاری در آینده بر آیند. برای اینکه به فرزندان خود بتوانید حس اعتماد به نفس را بدهید در ابتدا خود باید بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و مهارت سخنوری و فن بیان را بیاموزید.  

حس اعتماد به نفس در کودکان از ضریب هوشی هم می تواند در آینده کارسازتر شود!

  هنگامی که فرزند شما به توانائی های خود اعتماد داشته باشد و برای خود ارزش قائل باشد، براحتی می تواند مسائل خود را حل نماید و در زندگی خود بدرخشد و قهرمان زندگی دیگران هم باشد!  

نوجوان 5 Scaled

 

۴-   جلو انداختن کودکان

به جای اینکه خود شما کارهایی مانند خرید را انجام دهید فرزندان خود را جلو بندازید تا این کار را انجام دهند. این کار سبب افزایش حس اعتماد به نفس در کودکان و اینکه می توانند کاری را انجام دهند، شود.  

۵-   انجام کارهای گروهی

کودک خود را به مکان هایی ببرید یا فضایی را ایجاد نمائید که کودک شما بتواند با دیگران تعامل داشته باشد و صحبت نماید تا حس اعتماد به نفسش بیشتر شود. ایجاد تعامل با دیگران و ارتباط با دیگران، یکی از مواردی هست که سبب میشود خجالت درکودکان ما کاهش یابد. فرزند خود را در همفکری های خانوادگی مشارکت دهید. هنگامی که در مورد یک مشکل می خواهید در خانواده صحبت کنید او را مشارکت دهید و از نظرات او هم استفاده کنید. مثلا می توانید در بعضی امور از اعضای خانواده بخواهید که نظرات خود را بیان کنند و در دفتر یا تخته بنویسید تا حس بهتری را ایجاد کنید. به فرزند خود بیاموزید که هر کسی می تواند ایده خوبی برای یک مشکل داشته باشد. چکار می توانیم انجام دهیم تا زندگی و خانواده ای بهتر داشته باشیم؟ این سوال می تواند خیلی موثر واقع شود و ذهن فرزند شما را تحریک و تقویت کند و مشارکت خوبی در بحث های کلامی داشته باشد.  

۶-   خواندن کتاب شعر یا داستان

اگر شما فرزندی کوچک بهمراه یک فرزند بزرگتر دارید، برای اینکه حس اعتماد به نفس فرزند بزرگ را افزایش دهید از او بخواهید که برای فرزند کوچک، کتابی شعر یا داستان را بخوانید. این کار سبب می شود که فرزند بزرگ، خود را فردی مهم در پیش فرزند کوچک احساس کند و اعتماد به نفسش بیشتر شود.  

۷-   حامی بچه ها باشید:

دست بچه ها همیشه در دستان شما نیست اما قلبشان همیشه در دستانتان می ماند! هنگامی که از فرزندان خود حمایت می کنید سبب می شود که حس بزرگ بودن و عزیز بودن را درک کنند و رشد کنند و تغییر کنند و بزرگ شوند.

فرزندان خود را باید حمایت کنید تا رشد کنند و این وسیله ای است برای قهرمان شدن آنها

با فرزند خود گاهی خلوت کنید و در مورد آرزوهایش صحبت کنید و اینکه دوست دارد اکنون و در همچنین در آینده چه کاری را انجام دهد.  

فن بیان و اعتماد به نفس نوجوانان

 

راه های حمایت از فرزندان

همیشه از فرزندان خود بخواهید که در مورد آرزوها و اهداف خود صحبت کنند و آنها ر اتشویق کنید که در مورد آنها با جزئیات صحبت کنند تجربه هایی را برای آنها فراهم کنید که توانمندی خود را بسنجند و بدانند که چگونه باید با مسائل روبرو شد و حس هدفمندی پیدا کنند به آنها بگوئید که منحصر به فرد و خاص هستند. اگر نمی توانید این موضوع را بصورت مستقیم بیان کنید، بطور غیر مستقیم برایشان بیان کنید.

توانائی ها ی فرزندانتان را بیان کنید و تحسین کنید و تشویق شان کنید که کارهای بزرگ  را به مرور و پشتکار انجام دهند.

در حین کارهای مختلف و برقرای ارتباط با دیگران، حامی آنها باشید و اطلاعات لازم را به آنها بدهید.  

فن بیان و اعتماد به نفس نوجوانان

۸- خوب به صحبت های آنها گوش دهید

خوب به حرفهایشان گوش دهید و به صحبت های آنها ارزش قائل شوید تا حرف دل خود را هم بخوبی بیان کنند. هنگامی که فرزند شما در حال صحبت کردن است به حرف های او بخوبی گوش دهید و نشان دهید که صحبت هایش برای شما، ارزشمند است. همین کار سبب می شود که خود و صحبت های خود را ارزشمند بداند. ارزشمندتر ین هدیه شما به او این است که به صحبت های او بخوبی گوش دهید.این کار سبب می شود که متوجه شوید که دقیقا به چه چیزی علاقه دارند. در هنگام صحبت کردن، بخوبی و با تمام وجود به او نگاه کنید و او را همراهی و تایید کنید  و نشان دهید که تمام و کمال در خدمت او هستید. چرا که سبب می شود او حس بی ارزشی پیدا کند و همین مسیر بی ارزشی را با افکار و رفتار خود نشان دهد.  

۹- گاهی نامه بنویسید!

گهگاهی برای فرزند خود نامه بنویسید. این کار سبب می شود علاوه بر حس ارزشمندی و عزت نفس، او هم یاد بگیرد تا احساسات خود را  در قالب کلمات بیان کند. اینگونه احساس می کند که فردی با ارزش است.


 

ایجاد لحن و صدای خوب

هنگام صحبت کردن حتما توجه کرده اید که بسیاری از افراد حتی سخنرانان، دارای صدای یکنواخت هستند و شما بعد از مدتی از صدای او خسته می شوید و توجه شما به سمتی دیگر مثلا موبایلتان می رود! باید در حین صحبت کردن، تن صدای خود را بالا و پایین ببرید تا یک صحبت و سخنرانی جذاب داشته باشید. لحن صدای ما در ایجاد ارتباطات بهتر با دیگران می تواند بسیار اثربخش باشد و تاثیر پذیری کلام ما را بسیار بیشتر و بیشتر خواهد کرد. برای این کار می توانید تمرینات بسیاری را برای افزایش لحن و صدای فرزند خود انجام دهید که در اینجا تعدادی از آنها را بیان می کنیم. ( البته این تمرینات می تواند برای شما هم مفید و اثر بخش باشد.)   ایجاد لحن و صدای خوب در کودکان و نوجوانان  

۱- تمرین با آهنگ

تیک آبی یک آهنگ ساده را که فرزند شما دوست دارد انتخاب کنید و از او بخواهید که این آهنگ را خوب گوش دهد و بعد خودش همراه آهنگ بخواند. تیک آبی بعد از او بخواهید که خودش بدون آن آهنگ، بخواند. این کار سبب می شود که کودک و نوجوان شما، بالا و پایین آمدن صدا را درک کند و بداند که می تواند با تغییر لحن و تن صدای خود، یک تجربه جالب را برای دیگران رقم بزند. از او بخواهید که یک کار موثرتر ی را انجام دهد! تیک آبی مثلا کمی از صحبت هایی که در خانه با شما و دیگران انجام می دهد را با همان آهنگ بیان کند! مثلا این جمله را با آهنگ برای شما بخواند: بابا ( مامان) بیایید با هم در مورد یک تصویر صحبت کنیم.

۲- قصه گویی

برای فرزند خود داستانی را انتخاب کنید و آن را با لحن خوب بخوانید. در جاهای شادی، شاد بخوانید در جاهای تعجب، تعجب کنید و تا آخر داستان را با لحن مربوطه بخوانید. بعد از او بخواهید که این داستان را همانند شما بخواند. از قصه های شب بخیر کوچولو هم می توانید استفاده کنید. قصه را برای او بگذارید و از او بخواهیدکه قسمتی از قصه را تکرار کند. بعضی اوقات لازم است که کودک را در ابتدای کار به حال خود گذاشت و خیلی هم او را تحت کنترل قرار نداد! چرا که احتمال دارد بخاطر خجالت از پدر و مادر، قابلیت صدایی خود را پنهان کند.   سخنرانی نوجوانان   در این جا باید این کار را به خود او بسپارید و بعد زمانی را مشخص کنید تا این کار را در اتاق خود انجام دهد. بعد از مدتی از او بخواهید که یک داستان را خود انتخاب کند و با یک لحن متناسب با داستان و روند داستان، آن را برای شما بیان کند.

۳- نقال بودن!

حتما نقال ها را دیده اید که چگونه داستان می گویند! با حرکات بلند دست و راه رفتن در صحنه و با صدایی رسا و بلند! قسمتی از فیلم های آن ها را می توانید در سایت آپارات دانلود کنید (نمونه فیلم نقالی کلیک کنید) و ببینید و بعد از فرزند خود بخواهید که همانند آن ها خواندن یک شعر یا داستان را اجرا نماید. برای اینکه اجرای او جذاب و اثر بخش باشد قسمتی از اشعار شاعران بزرگ ایران همانند فردوسی را انتخاب کند و با یک لحن خوب و حرکات متناسب بخواند. این تمرین علاوه بر افزایش قدرت لحن و صدای فرزند شما به تقویت زبان بدن و بکارگیری دست ها و حرکات صورت در صحبت کردن کمک نماید. این تمرین بسیار به افزایش قدرت لحن و صدای فرزند شما کمک می کند و هم چنین می تواند صدایی رسا و زیبا و اثرگذار داشته باشد. تمریناتی که بیان شد قطعا بگونه ای است که شما هم می توانید برای تقویت لحن و صدای خود و هم چنین زبان بدن خود انجام دهید(فقط مخصوص کودکان نیست). بنظرم ابتدا خود یک اجرای خوب داشته باشید و مانند یک نقال، اجرا کنید و بعد از فرزند خود بخواهید که این کار را انجام دهد.   نقالی برای تقویت مهارت سخنرانی نوجوانان در ادامه یکی از جلسات خوب و پرمحتوایی که در همین موضوع سخنرانی نوجوانان برگزار شد را برای شما عزیزان آورده ایم که پیشنهاد می کنم محتوای این جلسه را هم بخوانید تا بتوانید نکات اجرایی این جلسه را با فرزند خود تمرین کنید.


 

زبان بدن در صحبت در جمع و سخنرانی 

اینکه چگونه باید از بدن خود برای یک سخنرانی حرفه ای استفاده کنیم را در این ویدئو بصورت کاربردی و اثربخش صحبت کرده ایم. زبان بدن یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سخنرانی باید مدنظر داشت. اینکه چگونه باید از بدن خود برای یک سخنرانی حرفه ای و اثرگذار استفاده کنیم، موضوع قابل تامل می باشد. در این ویدئو در مورد نحوه بکارگیری دست ها و نحوه استفاده از آن برای یک سخنرانی حرفه ای و جذاب صحبت می کنیم.  

قسمت هایی از دوره فن بیان و مهارت سخنوری نوجوانان

Button    


 

کلمات و جملات آداب معاشرت نوجوان با دیگران

سلام

اولین کلمه ای که در فن بیان نوجوانان مهم است و باید فرزند شما بیاموزد، سلام است. سلام یعنی شروع یک ارتباط محترمانه و ارزشمند! باید در ارتباط با افراد مختلف به فرزند خود این کلمه را یادآور شویم که سلام را فراموش نکند. هنگامی که فرزند شما در شروع ارتباط خود سلام می کند قطعا حس دیگران را برای برقراری ارتباط بیشتر خواهد کرد. همیشه در تمرینات خود با فرزند دلبندتان به او یادآور شوید که سلام کند و بعد شروع به صحبت نماید.

احوال پرسی

بعد از سلام به او بیاموزید که احوال پرسی را انجام دهد. بپرسد که: شما خوب هستید؟ احوال شما؟ امیدورام خوب باشید. و جملاتی که حتی خود شما در احوال پرسی پسندیده می دانید را به او یاد دهید تا به مرور زمان، اگر شما در کنار او نبودید خود او این گونه رفتار کند. احوال پرسی نوجوانان

کلمات کلیشه ای 

در بسیاری از احوال پرسی هایی که خودمان با دیگران داریم عموما کلمات کلیشه ای و تکراری را زیاد می شنویم: خوبی؟ خوب هستی؟ حالت چطوره؟ ردیف هستی ؟ و خیلی دیگر از کلمات و جملاتی که کلیشه ای هستند و عموما هم مشخص نیست که طرف ما به حرف ها و احوال پرسی ما گوش می دهد یا نه؟! چون مرتب در حال بیان یک مفهوم به طرق مختلف می باشد! به فرزند خود بیاموزیم که احوال پرسی و کلا صحبت های خود را شمرده شمرده بیان کند و در این بین متوجه صحبت های طرف مقابل هم باشد که چه چیزی می گوید تا جواب احوال پرسی طرف مقابل را هم بدهد. تیک 2

خیلی ممنون لطف دارید متشکرم ممنون از شما

و بسیاری از عبارت هایی که می تواند در جواب احوال پرسی دیگران بیان کند را به او بیاموزید.  

 شخصی سازی

در دیدار با فردی که قبلا برای او اتفاقی افتاده است، حتما در شروع صحبت خود باید به آن مورد اشاره ای کنید. این مورد را هم به فرزندان خود بیاموزید. به عنوان مثال اگر فردی قبلا سرما خوردگی داشته باشد در برخورد اولیه و احوال پرسی حتما در مورد سرما خوردگی و خوب شدن او هم بپرسید:

  •  سرما خورده بودید بهتر شدید؟
  •  امیدوارم که بهبود حاصل شده باشد.
این مقاله را حتما مشاهده بفرمائید
چگونه در ارتباطات خود بدرخشیم؟ - مهارت های ارتباط موثر

از این عبارت ها هم در آموزش های خود با فرزند خود استفاده کنید. فرض کنید که شما یک فردی هستید که قبلا سرما خورده بودید، حال از فرزند خود بخواهید که با هم روبرو شوید و احوال پرسی انجام دهید.    

کسب اجازه

در جمع های مختلف، فرزند خود را همراه خود کنید و او را در صحبت های خود با دیگران وارد کنید. به او بیاموزید که قبل از ورود به یک صحبت در جمع، حتما اجازه بگیرد.

  •  من هم میتوانم در جمع شما باشم و صحبت کنم؟
  •  اجازه می دهید که من هم صحبت کنم ؟
  •  خیلی صحبت شما جالب هست من هم می توانم وارد بحث شما شوم؟

  آداب معاشرت نوجوانان   در جمع هایی که بزرگترها هستند و یک صحبت خاص را انجام می دهند برای حضور در آن جلسات به فرزند خود بیاموزید که حتما اجازه بگیرد و بعد در جمع بنشیند: تیک آبی من هم می توانم در جمع شما باشم و به صحبت های جالب شما گوش دهم؟  

حس کلمات

به فرزند خود بیاموزیم که هر کلمه ای برای خود یک حسی را به همراه دارد. شاید معنی بعضی از کلمات شبیه هم باشد ولی بکارگیری آن ها قطعا می تواند ارتباطات ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. بفرما بنشین بتمرگ همه این کلمات در دستور زبان یک معنا می تواند داشته باشد ولی می تواند عواقب مختلفی را به بار بیاورد! به فرزند خود بیاموزیم که هر کلمه ای برای خود یک بار معنایی دارد که باید مورد توجه قرار داد. هر کلمه ای که به کار می گیریم یک حسی را به همراه دارد که این حس می تواند ارتباط او با دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. خود ما باید در ارتباطات کلامی خود از این جملات استفاده کنیم تا فرزندان ما هم به خوبی این نوع جملات را بیاموزند و استفاده کنند! در ادامه مقاله یکسری از کلمات و جملاتی که در بین ما بزرگترها رایج می باشد را بیان می کنیم که بار معنایی خوبی ندارد و بجای آن از جملاتی دیگر که بار معنایی مثبت و حس خوبی دارد استفاده می کنیم.

به جای : Delete بگویید: تیک 2
پدرم در آمد خیلی راحت نبود
خسته نباشید خدا قوت
دستت درد نکنه خیلی ممنون از لطفتون
ببخشید مزاحمتون شدم ممنون که وقت خودتان را در اختیار من گذاشتید
من هیچ وقت زود یاد نمی گیرم زمان زیادی طول میکشه تا یاد بگیریم
من نمی تونم انجامش بدم من هنوز نمی تونم
این کار به شما ربطی ندارد این موضوع را خودم حل می کنم
تو هیچ وقت چیزی یاد نمی گیری طول می کشد تا این موضوع را یاد بگیرید
خیلی گرفتارم نمی تونم ببینمت در فرصت مناسب شما را می بینم

 

به جای : Delete بگویید: تیک 2
دروغ نگو راست می گویی؟
خدا بد نده خدا سلامتی بده
قابل نداره هدیه ای خدمت شما
پول ندارم پول کمی دارم
بدرد من نمی خورد مناسب من نیست
جونم به لب اومد خیلی راحت نبود
یه موقع فراموش نکنی حتما یادت باشد
داد و بیداد نکن آرام باشید لطفا
غم آخرتان باشد خداوند به شما صبر دهد

 

به جای : Delete بگویید: تیک 2
در انجام کارها درمانده شدم برای این کار باید از دیگران کمک بگیرم
لعنت خدا بر کسی که اینجا آشغال بریزید رحمت خدا بر کسی که این آشغال نریزد
گرفتارم و اسیر شدم در یک زمان مناسب خدمت شما می رسم
خدا بد نده خدا سلامتی بدهد
جونم به لبم رسیده ! چندان هم راحت نبود
بچه من شیطون و وروجک هست فرزند من خیلی فعال و پر جنب و جوش است
متوجه حرفم شدید تونستم منظور خودم را برسونم
شکست آخر خط است شکست فرصتی برای کسب تجربه
من همینم که می بینید من هر روز می توانم بهتر شوم

 

به جای : Delete بگویید: تیک 2
دیگر نمی توانم ادامه دهم باید از روش های دیگری استفاده کنم
مشکلی نیست چقدر عالی
من نمی فهمم ممنون می شم بیشتر توضیح بدید
من هیچ وقت نمی توانم مانند او باهوش باشم می دانم با تلاشم می توانم هر مهارتی را بدست آورم
این کار خیلی سخته این کار به توجه و انرژی زیادی نیاز دارد
دیگه کاری نمی تونم انجام بدم باید دنبال یک راه کار دیگه برای این مشکل بگردم
من یه مشکل بزرگ دارم که حل نمیشه من یک مسئله ای دارم که زمان زیادی می بره تا حل بشه
من اصلا نمی تونم صحبت کنم من برای صحبت کردن باید تمرین کنم
من هیچ وقت یا د نمی گیرم برای این کار باید بیشتر تمرین کنم

این جداول را به خاطر بسپارید و در گفتگوی خود به آن عمل کنید تا در بصورت مستقیم در فن بیان نوجوانان خود تاثیر بگذارید. نکته بعدی در مساله فن بیان نوجوانان این است که سعی کنید به فرزند خود بیاموزید که در مواقع مواجهه با دیگران هیچ گاه از کلمات و جملات منفی و حتی کنایه آمیز استفاده نکند و به جای آن از کلماتی که حس معنایی خوبی را منتقل می کند استفاده کند:

جملات بار منفی و کنایه آمیز:

Delete

چرا قیافت اینجور شده؟ چرا رنگت پریده؟ چرا لاغر شدی؟ چرا قیافه گرفتی؟

  و بسیاری از این جملات نادرست   چرا که یک حس منفی را به طرف مقابل منتقل می کند! هم چنین یک حالتی تدافعی در طرف مقابل ایجاد می کند و یک حس بد و احمقانه پیدا می کند! بجای آن از این جملات استفاده کند : تیک 2

خیلی خوشحالم که شما را دیدم … امیدوارم که خوب باشید …

 

از کلماتی در گفت و گوهای خود استفاده کنید که انرژی بالایی دارد و حس خوبی را به طرف مقابل منتقل می کند .

مانند آرامش خوشحالی زیبایی استرس زشتی غم آلود …

  کلمات مثبت، قطعا حس و انرژی خوبی را به طرف مقابل ما منتقل می کند و همین حس سبب می شود تا بخوبی بتوانیم ارتباطات کلامی خوبی را برقرار کنیم.  


 

فن بیان و سخنرانی نوجوانان – گزارش دومین جلسه (ویژه فرزندان مدیران)

دومین جلسه از اولین دوره فن بیان و سخنرانی نوجوانان در روز سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶ بهمراه جمعی از فرزندان مدیران و صاحبان کسب و کار برگزار گردید. هم چنین این دوره با کمک فرهنگ سرای تهرانسر برگزار گردید. در واقع همانطور که پیش تر گفتیم، یکی از مهم ترین مهارت هایی که فرزند شما می تواند بیاموزد همین مهارت سخنرانی نوجوانان می باشد که می تواند سرآغاز تحول بزرگی در زندگی فرزندان شما باشد.  

فن بیان و اعتماد به نفس نوجوانان

از مهمترین مواردی که در آموزش های جلسه اول فن بیان کودکان و سخنرانی نوجوانان مورد توجه قرار داده بودیم مبحث ” صحبت روبروی جمع” بود. با تمریناتی که در ادامه خواهیم گفت می توان این مهارت را تقویت کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

فن بیان و سخنرانی کودکان

ما باید بتوانیم با استفاده از تاکتیک هایی، کودکان را روبروی جمع قرار دهیم و در مورد یک موضوع صحبت کنند. اولین کاری که در این جلسه انجام دادیم برای اینکه یخ بچه ها شکسته شود و راحت خود را در جمع احساس کنند و کمی صحبت کنند، نشان دادن این تصویر به بچه ها بود. ترغیب کودکان به صحبت در جمع این تصویر و تصاویر مشابه می تواند بچه ها را به خوبی به صحبت در جمع وادارد. این که هر کدام از این افراد در چه وضعیتی هستند و در حال چه کاری هستند و بیان آن توسط بچه ها، می تواند به فن بیان کودکان در تمام سنین کمک کند.

اولین تکنیک در جلسه سخنرانی نوجوانان – مبحث خبرنگاری

بچه ها باید خودشان را یک خبرنگار فرض می کردند و در مورد وقایعی که برای آنها در طول روز تا به الان رخ داده بود، صحبت می کردند. هنگامی که بچه ها در مورد وقایعی که برای  آن رخ داده صحبت می کنند،‌ مطمئنا تسلط نسبتا خوبی در بیان خود دارند و می توانند براحتی روبروی جمع حاضر شوند و صحبت کنند.

دومین تکنیک در جلسه سخنرانی نوجوانان – خاطره گویی

دومین تکنیکی که در این جلسه برای تقویت فن بیان کودکان مورد استفاده قرار گرفت، نشان دادن یک تصویر بود و از آن ها خواسته شد تا برای تصویر مورد نظر یک خاطره یا داستانی را که برای آن ها با توجه به شکل،‌ پیش آمده بود را تعریف کنند. خاطره و داستان گویی در کودکان مطمئنا با این تصویر و تصاویر مشابه، بچه ها براحتی می توانند یک خاطره یا داستانی را بیان کنند که هم به تقویت فن بیان آن ها کمک می کند و هم حالت خجالتی بودن آنها را به واسطه صحبت روبروی جمع، کاهش می دهد.  


 

بازی های در جهت افزایش تمرکز و قدرت تنفس و فن بیان کودک کودکان

در این مقاله به بررسی بازی های افزایش تمرکز کودکان و افزایش فن بیان کودک پرداخته ایم که باعث می شود تخیل کودک شما در فضایی پر از یادگیری رشد پیدا کند. انسان زمانی بیشتر از همیشه به خویشتن خویش باز می گردد که به حالت و موقعیت یک کودک، هنگام بازی دست یابد.                                                                                                                                                                       هراکلیتوس بازی باعث می شود تصور و خیال کودک شما در فضایی پر از یادگیری رشد پیدا کند. در حین بازی، فرزند شما مطالب بسیاری را از شمامی آموزد، از ابراز وجود گرفته تا حل مسئله، ارتباط با دیگران، درک قوانین و کسب ارامش. در این مقاله به بررسی بازی های افزایش تمرکز کودکان و افزایش مهارت سخنوری پرداخته ایم. بازی امکان تجربه، رشد و غلبه بر احساسات شدید و ترس را برای فرزندان ایجاد می کند و کمک می کند تا احساسات خود را بروز دهند و حس خوشحالی را به دیگران هم هدیه دهند.

بازی کردن سبب می شود که حس مسولیت پذیری فرزند شما هم افزایش یابد.

هنگام بازی کردن با فرزند خود، اگر یک شخصیت خیالی برای خود درست کرد، او را همراهی کنید و بگذارید تا میتواند از خیالات خودش استفاده کند. یکی از زمان هایی که می توانید از فرزندان خود حرفهای خوب و هیجان انگیز بشنوید هنگام بازی کردن است. تا میتوانید با فرزندان خود بازی کنید و در حین بازی با او صحبت کنید تا حرف های دل خود را با اطمینان و اعتماد به نفس بیان کند.  

اولین مورد هنگام صحبت با دیگران کنترل تنفس برای افزایش تمرکز است

تنفس اولین چیزی است که در هنگام صحبت با دیگران باید بخوبی کنترل شود. برای این منظور، فرزند شما باید بتواند تنفس خود را هم تقویت نماید و هم کنترل نماید. برای افزایش قدرت تنفس و همچنین کنترل آن، بازی های زیر می تواند بسیار کمک کننده باشد. این بازی ها را می توانید با همراهی کودکانتان انجام دهید.

۱-    اولین بازی تنفسی و افزایش تمرکز

نگه داشتن توپ پنبه ای در حلقه

دسته های دو نفره تشکیل دهید و  روبروی هم بر روی زمین بنشینند. بین این دو دسته، یک حلقه قرار دهید و یک تکه پنبه هیدروفیل گرد شده قرار دهید. حلقه می تواند یک وسیله بازی باشد یا حتی درست کردن یک حلقه ساده به کمک کاموا و نخ. افرادی که در اطراف این حلقه نشسته اند باید بگونه ای فوت کنند که پنبه از داخل حلقه خارج نشود. باید قبل از فوت کردن بخوبی نفس عمیقی بگیرند و بخوبی هم بازدم خود را کنترل کنند تا پنبه از حلقه خارج نشود. به افرادی که در این بازی شرکت می کنند بیان کنید که قبل از هر تنفس، باید بخوبی هوا را از درون شش های خود خارج کنند و بعد نفس عمیقی بگیرند.

۲-  بازی دوم تنفسی و افزایش تمرکز

پنبه در مارپیچ کبریتی

بر روی یک میز، هفت عدد قوطی کبریت قرار دهید ( با فاصله های ۱۰ سانتی متری از هم). یک پنبه هیدروفیل گرد هم درست کنید که با فوت کردن نه با سرعت و نه به کندی حرکت نماید. فرزند شما باید بتوانند پنبه را از بین قوطی کبریت ها حرکت دهند بگونه ای که هیچ قوطی کبریتی از قلم نیفتد. قبل از شروع بازی، به فرزند خود بیاموزید که نفس خود را کاملا بیرون دهد و بعد یک نفس عمیق بکشد و حواسش باشد که نفس خود را بخوبی کنترل و هدفگیری کند تا بتواند پنبه را بخوبی از بین قوطی ها حرکت دهد. بهترین بازیکن آن است که بتواند پنبه را از بین تمام قوطی کبریت ها عبور دهد. حالت پیشرفته این بازی این است که زمان بندی و تغییر تعداد قوطی کبریت ها و تعداد تنفس ها هم برای برنده شده لحاظ گردد. حس مسئولیت پذیری کودک و افزایش تمرکز

۳- بازی سوم افزایش تمرکز

 فوتبال حرفه ای با پنبه

بر روی یک میز با استفاده از کتابها، دو دوروازه فوتبال درست کنید و یک توپ پنبه ای درست کنید. افراد را به تعداد مساوی تقسیم کنید و یک داور هم تعیین کنید. افراد باید با نفس گیری ها سریع و قوی، توپ را به سمت دروازه حریف هدایت کنند. اگر توپ بیرون رفت، داور باید توپ را وسط زمین بگذارد و یک ضربه ازاد را تیم مقابل می زند. بعد از یک زمان مشخص، مثلا ۳ یا ۵ دقیقه، تعداد گل ها باید شمرده شود.

۴-  شمارش معکوس اعداد و افزایش فن بیان کودک

از فرزند خود بخواهید که یک نفس عمیق بکشد و از عدد ۵۰ بصورت معکوس شروع به شمارش کند و تا هر عددی که می تواند بشمارد. اعداد را باید بطور واضح با صدای بلند و شمرده شمرده بیان نماید. این تمرین را چندین بار انجام دهد تا به عدد ۱ نزدیک شود. بهتر است که برای فرزند خود یک جایزه در نظر بگیرید تا وقتی که به عدد یک نزدیک شد، به او بدهید. می توانید این بازی را از عدد ۱۰۰ هم انجام داد و اعداد زوج را به سمت پائین بیان کند.

۵-   بازی با خانواده  ( افزایش فن بیان کودک و مهارت کلامی + زبان بدن )

بازی همراه خانواده باعث افزایش تمرکز می شود در این بازی اعضای خانواده دور هم می نشینند و یک سرگروه، به هر یک از اعضای خانواده یک نقشی را می دهد مثلا یکی مادر یکی پدر یکی فرزند یکی مادر بزرگ و … سرگروه شروع به بیان یک داستان یا اتفاق خانوادگی می کند. هر جا که نام یکی از اعضای خانواده برده شد، مثلا پدر، فردی که نقش پدر را دارد به وسط جمع می آید و با اجرای حرکات و تقلید صدا، نقش فرد مورد نظر را اجرا می کند. این کار را می شود با حیوانات هم انجام داد که می تواند حس بهتری و لبخند را به همگان دهد! افراد دور هم قرار می گیرند و هر یک نقش یک حیوان را بر عهده می گیرند. سرگروه شروع به بیان یک داستان می کند و هر جا که نام حیوانی بیان شد، فردی که نقش  آن حیوان را دارد به وسط جمع می اید و حرکات و صدای آن حیوان را در می آورد. در جمع های مختلق خانوادگی و دوستانه و در حضور فرزندان، از موفقیت فرزندان خود صحبت کنید و حس ارزشمندی را به آنها هدیه دهید.

۶-  پانتومیم کارهای روزانه

از کودکان بخواهید که دور هم قرا گیرند و هر کدام در مورد کارهایی که از صبح بیدار می شنوند انجام می دهند صحبت کنند ( بیدار شدن – صبحانه خوردن – مسواک زدن – مدرسه و …) سپس یکی از کودکان را انتخاب کنید و به وسط جمع بیاید و چند فعالیت روزانه را بصورت پانتومیم اجرا کند و بقیه باید بگویند که او در حال انجام چه کاری است. کودکی که به وسط جمع می آید نیز می تواند تعدادی فعالیت را بصورت پانتومیم انجام دهد و بقیه بیان کنند که ترتیب انجام این کارهای درست است یا نه ؟ در هنگام صحبت کردن به فرزند خود بیاموزید که از دست ها و چهره خود می تواند برای فهم بیشتر موضوع کمک بگیرد. به او در این زمینه کمک کنید.

همیشه فضائی را برای بچه ها برای بازی کردن درست کنید:

همیشه برای فرزند خود فضایی را برای بازی های او یا بازی با او در نظر بگیرید. در خانه می توانید قفسه هایی داشته باشید که فرزندتان وسایلش در آنجا بگذارد و محیطی برای او فراهم کنید که فرزندتان در آن بازی کند و اگر حیاطی دارید می توانید قسمتی از حیاط را مخصوص بازی و شن بازی قرار دهید. بازی های افزایش تمرکز کودکان قطعا می تواند در افزایش حس مسولیت پذیری و اعتماد به نفس و افزایش مهارت سخنوری کودک شما موثر واقع شود.

 صحبت هایی نهائی در زمینه افزایش تمرکز و افزایش فن بیان کودک :

Responsivecheckbox پدران و مادران می توانند فرزندانی پرورش دهند که مستقل باشند، حرف خود را بزنند و حق خود را بگیرند، به دیگران احترام بگذارند، با دیگران روابطی صمیمی و دوستانه برقرار کنند، آینده نگر باشند و خوش فکر شوند، متکی به خود باشند و مسئولیت پذیر باشند، دیگران را سرزنش نکنند و برای شخصیت خود و اطرافیان خود احترام قائل شود. Responsivecheckboxاین رفتارها نشان از اعتماد به نفس است که کودک شما را می تواند تبدیل به یک قهرمان کند ،قهرمان زندگی خود و زندگی دیگران. Responsivecheckboxهمیشه خوبی ها، نقاط مثبت و خصوصیات خوب را در فرزند خود جستجو کنید و به او هم بگویید و او را بخاطر این خصوصیت خوب تشویق کنید. Responsivecheckboxتا می توانید با فرزند خود وقت بیشتری بگذارید و با او همراه باشید و مسائل مختلف را برای او توضیح دهید تا اعتماد به نفس و روحیه سخنوری در او تقویت شود. Responsivecheckboxهنگامی که فرزند شما کاری را انجام می دهد بدانید که او بالغ نیست و احتمال دارد که اشتباهی انجام دهد. بخاطر کارهای خوبش او را تحسین کنید و به شخصیت او احترام بگذارید.  

فن بیان کودک و نوجوان

 

یک پیشنهاد عالی برای افزایش تمرکز و اعتماد به نفس و فن بیان کودک

از شما پدر و مادر گرامی که برای رشد و پیشرفت فرزند خود وقت می گذارید و مطالعه می کنید و تلاش می کنید، تبریک می گویم. قطعا با پیگیری و انجام کارهای ساده در طول زمان، می توانید فرزندی داشته باشید که علاوه بر قهرمان زندگی خود، قهرمان زندگی دیگران هم باشد! برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس فرزند خود را افزایش دهید تا بتواند تونائی ها و قابلیت های خود را بخوبی نشان دهد به شما پیشنهاد می کنم که فرزند خود را در دوره های آموزش مهارت سخنوری و فن بیان ثبت نام کنید.   در انتها پیشنهاد می کنم به صفحه اینستاگرام ماهم سر بزنید.

احمدرضا

احمدرضا

من احمدرضا فاضلي، مدرس و مشاور فن بیان و رشد فردی هستم. اینجا تلاش دارم با آموزش مهارت فن بیان، سخنوری و اعتماد به نفس، کمک نمایم تا قابليت و توانائی های خود را بطور اثربخش ارتقاء و ارائه دهيد و ارتباطاتی قدرتمند و اثر گذار را در زندگی و كسب و كار خود ايجاد نمائيد و قهرمان زندگی خودتان باشید ...

رایگان شد!

رایگان شد!

مقالات مرتبط

6 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید